Біологія 7 клас



Тема 3. Поведінка  тварин.
урок. Поведінка тварин. Методиїї вивчення.
Вроджена і набута поведінка.


Мета: розглянути характерні ознаки хордових тварин; познайомити з особливостями будови, процесами життєдіяльності та різноманітністю хрящових риб; розвивати уявлення про пристосуван­ня риб до життя у воді, удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; виховувати почуття колективізму, бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати:
учні:
·                    Визначають характерні ознаки хордових тварин;
·                    аналізують ознаки  риб;
·                    пояснюють пристосування риб до життя у воді;
·                    характеризують особливості хрящових;
·                    називають представників хрящових.
Основні поняття й терміни:  хорда, нервова трубка,процеси життєдіяльності; хрящовий і кістко­вий скелет, луска, бічна лінія, плавці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання:  таблиці, фото, малюнки, фрагменти відеофільмів, мультимедійна презентація.
Структура уроку, основний зміст та методи роботи.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. «Асоціативний кущ»
·                    Небезпечні безхребетні. Які асоціації викликають в учнів?
(Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)
2. «Мозковий штурм»
·                    Чому в час польотів у далекий космос, розшифрування геному людини гостро постає проблема педикульозу?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Послухайте монолог однієї з хребетних тварин. Повідомлення учня.
« Моє прекрасне тіло , схоже на корпус надзвукового лайнера, покрите тисячами ледве видимих вашому оку зубців. Кожен з них – маленька копія тих , яких сотні в моїй пащі. Не раджу вам торкатися мого тіла голими руками: на них тут же з’явиться безліч порізів.
Не намагайтеся у воді вдарити мене в бік або спину ножем – це марно. Вразливі місця на моєму пружному тілі – це моє рило і живіт. Мене може вбити лише кинутий досвідченою рукою гарпун або кулеметна черга, та й то лише тоді , коли я опинюся за метр від поверхні води. Я не відчуваю болю і не боюся перелому кісток, оскільки в мене їх просто немає.
Я пливу, і моя голова неквапно повертається то в один, то в інший бік у такт рухам хвоста. Мої очі невпинно вишукують жертву. Я описую коло за колом, немов у ритуальному танці. У моїх плавних рухах немає агресії, та все ж я наганяю страх.
Сіро-блакитне забарвлення мого тіла, зуби і серпоподібний хвіст служать одній меті – убивству. Завдовжки я можу бути кілька сантиметрів, а можу сягати понад двадцять метрів.
Кожна з моїх щелеп озброєна шістьма рядами гострих зубів, і якщо раптом один з них ламається, то на його місце стає інший. Ось чому ви називаєте мою пащу револьверною.
Я можу розвинути швидкість до 30 вузлів. Словом , я якнайкраще пристосована до життя в океані».
·         Монолог якої тварини ви почули?
·         До якої групи тварин вона належить?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Загальні ознаки типу Хордові. ( самостійна робота учнів з підручником, складання опорних схем)
1) Хребетні холоднокровні тварини.
2) Середовище існування — водне.
3) Органи руху — плавці (парні й непарні).
4) Відділи тіла: голова, тулуб, хвіст.
5) Шкіра вкрита лускою та слизом.
6) Особливий орган чуття — бічна лінія.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Розгадування кросворда «Хрящові риби»
Кросворд «Хрящові риби. Зовнішня будова»
 По горизонталі:
1. Пара отворів на голові хрящових риб. (Бризкальця)
2. На голові є… (рот).
3. Перший відділ тіла. (Голова)
4. Непарний плавець. (Анальний)
5. На голові є… (ніздрі).
6. Два непарних плавці. (Спинні)
7. Не мають кришок. (Зяброві щілини)
8. На тілі є… (бічна лінія).
9. Парні плавці. (Грудні)
10. Непарний великий плавець. (Хвостовий)
12. Шкіру вкриває… (плакоїдна луска).
По вертикалі:
11. Органи зору. (Очі)
2. «Веселі рибалки»
·                    Відгадайте загадки, визначте середовище існування риб, їхні класи.
Вудки лиш позакидали, щось одразу упіймали.
Рибонька нівроку, ну а зветься… (окунь).
Хочеш рибку цю піймати —
Треба черв’ячка їй дати.
Хоч і хижий, та не щука,
І на вигляд геть не злюка.
(Окунь)
Стась закинув вудку в річку, піймав рибку невеличку.
Та пус­тив її з руки, бо кусались плавники. (Йорж)
Ляже й спить на глибині
З шаром мулу на спині.
Тільки вуса повертає,
Що навколо — все він знає!
Щоб рибину цю піймати,
Слід її нагодувати.
Наварити бараболі
І гороху, що у полі.
В річці риба проживає —
Гострі зуби, хижу вдачу
В річці всі від неї плачуть.
У ставку найбільша злюка —
Це зубаста хижа…
Упіймав Івасик рибку,
Але витягнути — мука!
Бо сердита і велика
На гачок зловилась…
(Щука)
Крила є, та не літає,
 ніг нема, а не доженеш,
зуби є, та не по­рахуєш. (Щука)
Не дрімають карасі,
знають добре геть усі:
стерегтись потрібно злюки —
хижої, страшної… (щуки).
Чорну гадюку візьму я в руку — вона не вкусить. (В’юн)
Хоч малий, та силу має —
З рук миттєво висковзає!
Схожий зовні на змію,
Має чималу сім’ю.
Взимку ловиться і влітку
Вудкою або у сітку.
А коли злякається —
В мулі заховається.
У мулі він ховається, в сметані смажиться. (Карась)
Я ж не звір, а просто риба,
Хоч зубів у пащі тьма,
В мене є єдина хиба —
Друзів змалечку нема!
Хвостом виляє,
Зубаста, а не гавкає.
 3. «Мозковий штурм»
Як риби пристосовані до життя у воді?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати відповідний матеріал в підручнику. Скласти сенкан із словом Акула, підібрати цікаві факти про кісткових риб


УРОК 23 Загальна характеристика класу Кісткові риби
Мета: дати загальну характеристику кістковим рибам, розглянути процес   життєдіяльності риб; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставленні завдання, розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати доброзичливість, працелюбність; формувати любов до природи.
Очікувані результати:
учні:
·                    аналізують процес життєдіяльності риб;
·                    вказують на відмінності між кістковими та хрящовими рибами;
·                    називають види риб.
Основні поняття й терміни: процеси життєдіяльності; нерест, прохідні риби, мальки, турбота про нащадків.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання:  таблиці, фото, малюнки, фрагменти відеофільмів, презентації.
Структура уроку, основний зміст та методи роботи
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. «Асоціативний кущ»
·                    Риби. Які асоціації викликає в учнів?
(Складання схеми на дошці за відповідями, обговорення.)
2. Гра – лото « Хрящові риби»
І Варіант
СКАТИ
ХВОСТОКІЛ
ЗЯБРА
БРИЗКАЛЬЦЯ
АКУЛА
СТРУМ

ІІ Варіант
КАРХАРАДОН
КЛОАКА
ПЛАКОЇДНА
СКЕЛЕТ
РИЛО
ЗІР
КЛЮЧ
1, 3,4,6 - /
7, 9, 10, 11 - //
2, 5, 8, 12 - ///
Завдання до гри
1.      Акула – людожер…
2.      Органи дихання хрящових риб…
3.      Утворений із хрящової тканини…
4.      Хрящові риби, що ведуть придонний спосіб життя…
5.      Луска в хрящових риб…
6.      Пара отворів зверху зябрових щілин…
7.      Скат, у якого на хвості є шило…
8.      Електричні скати виробляють…
9.      Видовжена передня частина голови…
10.  Риба, яку називають плаваючим носом…
11.  Отвір, де відбувається внутрішнє запліднення хрящових риб…
12.  Орган чуттів, який слабо розвинений у риб…
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ               
Послухайте опис тварини та визначте її назву.
Доросла велика риба, оливково-сріблястого кольору з фіолетовим або червоним відливом. По краю хвостового плавця проходить чітка чорна смуга. У молодих риб забарвлення сріблясте, боки із чорними плямами, черевні та анальні плавці червонуваті. Мають потужні щелепи з гострими зубами, нападають на риб та інших тварин, небезпечні для людини. Будова нижньої щелепи і зубів дозволяє рибі виривати зі здобичі великі шматки м’яса. Зграя за кілька хвилин знищує тварину масою близько 50 кг.
Учні пропонують варіанти відповідей.( Піранья)
·         До якої групи вона належить?
Повідомлення теми уроку. Визначення мети та завдань уроку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.      Ознаки будови та особливості способу життя кісткових риб. Пристосування до середовища існування( презентація, робота в парах, складання опорних схем)
2.      Особливості внутрішньої будови кісткових риб( самостійна робота учнів з підручником, бесіда, пошукова робота)
3
Рослиноїдні:
                        товстолобик;
                        білий амур.
                        окуні;
                        оселедці.
2) Рух
Над кишечником у Кісткових риб розташований плавальний міхур, наповнений сумішшю газів (утворюється з виросту кишеч­ника). Змінюючи тиск газів у плавальному міхурі, риби змінюють глибину занурення у воду. Від нього відходять трубки до вуха, де є орган рівноваги.
                        спинні (непарні);
                        хвостові (непарні);
                        анальні (непарні).
Перешкоджають обертальному руху навколо поздовжньої осі, допомагають рибам зберігати нормальне положення тіла. Добре розвинуті плавцеві м’язи.
                        грудні;
                        черевні
Забезпечують рівновагу тіла, тому що спина риби важче, ніж черевце. Плавцеві м’язи слабкі.
4
Сукупність яйцеклітин — ікра.
Запліднення — зовнішнє.
Відкладання статевих клітин — нерест.
Більшість прісноводних і морських риб розмножується і живе в одній і тій самій водоймі (сазан, карась, лин, щука, тріска, хек, камбала). Частина риб живе в морі, а на нерест іде в річки, чи на­впаки (осетрові, лососеві: море → річки; вугрі: річки → море).
У деяких риб є турбота про нащадків (триголкова колюшка, морські коники, морські голки).
3. Поведінка
3.Різноманітність кісткових риб(презентація, технологія «Ажурна пилка»)
Завдання для груп:
Охарактеризувати кісткових риб за планом.
1.Назва видів риб.
2. Характерні риси.
V.Узагальнення й систематизація знань.
Закінчити речення.
1.      У кісткових риб форма тіла (обтічна).
2.      Ковзати у воді рибі допомагають…(луска і слиз).
3.      Скелет складається із…(черепа, хребта, скелета плавців).
4.      До парних плавців належать…(грудні і черевні).
5.      За допомогою парних плавців риби можуть робити( повороти).
6.      До непарних плавців належать..(анальний, хвостовий, спинний).
7.      Органи дихання риб …(зябра).
8.      На зябрових дугах розташовані…(зяброві пелюстки і тичинки)
Творча лабораторія.
- Як ви гадаєте, що вигідніше: відкладати багато ікри і не турбуватися про неї або турбуватися про невеличку кладку? Чи можна однозначно відповісти на це запитання?
6
1. Різновид розмноження хрящових риб. (Яйцеживонародження)
2. За типом розмноження риби… (роздільностатеві).
5. У кісткових риб розвиток… (непрямий).
6. У хрящових риб розвиток… (прямий).
7. Сукупність сперматозоїдів риб. (Молоки)
8. Різновид розмноження хрящових риб. (Живонародження)
9. Сукупність процесів розмноження кісткових риб. (Нерест)
10. Стадія розвитку кісткових риб. (Личинка)
11. Личинка використовує поживні речовини із… (жовчного міхура).
12. Розвиток хрящових риб. (Прямий)
По вертикалі:
3. Сукупність яйцеклітин риб. (Ікра)
5. «Мозковий штурм»
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Опрацювати матеріал підручника, виконати відповідний урок в зошиті, скласти шпаргалку з помилками, казку про риб.


 Урок 24. Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб.
Мета: закріпити знання учнів про різні класи риб, розкрити їх роль в природі та житті людини; розвивати логічне мислення пам’ять; формувати любов до природи.
Очікувані результати:
Учні :
·         Наводять приклади риб
·         Розрізняють кісткових та хрящових риб на зображеннях
·         Характеризують роль тварин в екосистемах та значення в житті людини
·         Вказують причини зменшення чисельності риб
Основні поняття та терміни: рибне господарство, охорона риб.
Обладнання: презентація, відеофільми, малюнки.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку, основний зміст та методи роботи.
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань учнів.
1.       Індивідуальна робота учнів з картками.
2.       Біологічна задача.
Визначте, скільки живуть ці риби, якщо відомо, що білуга може дожити до ста років, тріска – у чотири рази менше, а тривалість життя сома дорівнює різниці між тривалістю життя білуги і тріски.
3.       Шпаргалка з помилками.
Учні обмінюються шпаргалками, підготовленими вдома, знаходять і виправляють у них помилки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.       Значення роб в природі та житті людини.( відео фрагмент, презентація, заповнення таблиці)
Значення риб
У природі
Для людини
1. Ланка в ланцюзі живлення.
2. Обмежують водну рослинність
1. Їжа.
2. Ліки (рибний жир).
3. Рибне борошно для худоби.
4. З луски виготовляють штучні перлини.
5. Є хижаки й отруйні — небезпеч­ні для людини
2. Рибне господарство.( Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності)
2.1. «Господарі»
Планування рибного господарства
1) Повносистемне господарство
а) Нерестовий ставок (приблизно: площа — 0,2 га, глибина ставка — 20–100 см). Дно піщане, вода добре прогрівається сонцем і венти­люється. Можливе штучне запліднення в окремих ємностях.
б) Вирощувальний ставок — спускний (глибина 20–100 см). У нього пересаджують мальків.
в) Зимувальний ставок (глибина — 0,5–2,5 м, вода проточна). Дно піщане.
г) Нагульний ставок (спускний) — ріст риби до товарного стану (штучне харчування).
Частіше восени рибу виловлюють на продаж (3–4-й рік).
Опорні питання
1. Чи є поряд з вашим населеним пунктом умови для риборозве­дення?
2. Які види риб можна розводити?
Ставкове рибне господарство
у ставки (зариблення).
2.2. «Екологи»
Складання схеми сезонних явищ у житті риб (своя місцевість)
Нерест → нагул → зимівля (зниження життєвої активності)
Якщо водойми повністю вкриваються кригою, у риб починається замор від нестачі кисню. Дорослі роблять ополонки для газообміну (щоб ополонки знову не замерзли, в них вставляють жмути очерету).
Під час розливу весною водойм мальки риб потрапляють у ямки, вода з яких згодом випаровується. Учні можуть переселя­ти з них риб до водойм.
1) Чому не можна ловити рибу сітками з дуже маленькими комір­ками?
2) Складіть правила індивідуальної риболовлі.
5
2) Неповне господарство (неповносистемне)
У неповносистемних господарствах вирощують мальків з ікри­нок, потім мальків випускають.
3.Охорона риб.(презентація Червоної книги України)
Учні записують рідкісні види риб в зошит.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Бесіда:
1) Чому не можна вживати сиру рибу? (Глисти, збудники холери)
2) Чому влітку на морі не можна купувати свіжу скумбрію? (Під впливом світла через 2–3 години в м’ясі скумбрії утворюють­ся отруйні для людини речовини.)
 «Веселі кулінари»
Страви з риби. Що вміють готувати учні?
 «Казкарі»
Казки про риб.
Урок математики – дії на віднімання.
1.      Відніми одну букву у назві риби – і стане знаряддя для руйнування стін фортець.
2.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона листяним деревом.
3.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона міцною кам’яною стіною.
4.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона органом правосуддя.
5.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона звуком, що виникає під час ламання чогось..
6.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона плаваючим засобом зі стовбурів дерев.
7.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона тканиною з багатьма дирками.
8.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона карою за поганий вчинок.
9.      Відніми одну букву в назві риби – і стане вона частиною судна, човна або скелета птаха.
10.  Відніми одну букву в назві риби – і стане вона невихованою людиною.
Відповіді:
1.       Тараня – таран
2.       В’язь - в’яз
3.       Амур – мур
4.       Судак – суд
5.       Тріска – тріск
6.       Плітка – пліт
7.       Тюлька – тюль
8.       Карась – кара
9.       Кілька – кіль
10.   Хамса - хам
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника. Скласти презентацію «Рідкісні риби України»


















Мета: розглянути особливості амфібій; розвивати уявлення про пристосу­вання до середовища існування; сформувати знання про різноманітність амфібій; розвивати логічне мислення , пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати спостережливість, увагу, формувати екологічну культуру.
Очікувані результати:
учні:
·                    аналізують особливості амфібій;
·                    пояснюють пристосування до середовища існування;
·                    визначають окремі види за фотографіями, малюнками.
·                    пояснюють значення амфібій у природі та для людини;
·                    розпізнають види амфібій.
Основні поняття й терміни: розвиток мозку, пристосування до життя у воді й на суші; хвостаті, безхвості, безногі амфібії; розвиток із метаморфозом.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиці, фото, малюнки, муляжі, фрагменти відеофільмів.
Структура уроку, основний зміст та методи роботи
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. «Мозковий штурм»
Пристосування риб до водного середовища.
2. «Доповідна від риб»
За що риби скаржаться на людину морському царю?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Розповідь вчителя.
У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона – хранителька річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості, живильної вологи пояснюється її зв’язок із дітонародженням . Вважалося, що ці тварини витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували в народній медицині, ворожінні й чаклунстві.
Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізанні слова: « Я єсмь Воскресіння».
У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.
У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.
-          Що це за тварина?
Повідомлення теми та мети уроку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1) Два середовища існування: вода й суходіл.
2) Холоднокровні.
3) Відділи тіла: голова, тулуб, кінцівки (у деяких є хвіст).
4) Дві пари кінцівок.
5) Розвиток у воді.
2. Особливості зовнішньої будови
(Самостійна робота з підручником, малі групи або пари)
Опорні питання
1) Відділи тіла жаби.
2) Чому тіло жаби вкрито слизом?
3) Як жаба пересувається у воді й на суходолі?
4) Які органи є на голові?
5) Які особливості будови кінцівок?
7) Чому ніздрі розташовані на голові?
2.Особливості внутрішньої будови , розмноження та розвитку амфібій.(самостійна робота учнів з підручником, бесіда, робота з німими малюнками)
3. Різноманітність амфібій.(Робота в групах, учнівські презентації)
Хвостаті:
• саламандри;
• тритони.
Безхвості:
• голіаф;
• жаби;
• ропухи.
Безногі:
• протей;
• черв’яга.
·                    плямиста саламандра;
·                    карпатський тритон;
·                    альпійський тритон;
·                    ропуха очеретяна;
·                    жаба прудка.

4.Роль амфібій в екосистемах та значення в житті людини.(бесіда, складання опорної схеми)
Для людини
1. Ланка в ланцюзі живлення.
2. Обмежують кількість комах
1. Лабораторні тварини.
2. Деякі види споживають у їжу.
3. Є отруйні

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності
2. «Дослідники»
Пристосування жаб до середовищ існування.
7
·                    Чим скелет амфібії відрізняється від скелета риб? Із чим це пов’язано?
·                    Який скелет: хрящовий або кістковий? Із чим це пов’язано?
3. «Граємо і навчаємось»
1) Відгадайте загадки, визначте клас Хордових. За якими ознака­ми учні відносять тварин до певного класу?
Крила є, та не літає,
Ніг нема, а не доженеш,
Зуби є, та не порахуєш.
В річці риба проживає,
Довгу морду вона має,
Гострі зуби, хижу вдачу.
В річці всі неї плачуть.
(Щука)
В морі, не торкнувши дна,
Риба плаває одна.
Страх вселяє всім хижачка,
Зла, могутня і страшна!
Скаче звірушка,
Потраплять у пастку
І комар, і мушка.
На лузі по купинах
Стрибають листочки!
Опуклі вічка
І криві лапки.
Тільки де ж вушка?!
Хто це?
(Жаба)
Скаче, скаче по траві,
А очі на голові,
Слизька й мокра,
Зелена квакушка,
А кличуть її — …
(жаба)
Не звір, і не птах,
Усього боїться.
Наловить мух —
І в воду — плюх!
(Жаба)
Підростала — хвіст ростила,
Плаття темне носила.
Підросла — зеленою стала,
Хвіст на весла поміняла.
(Жаба)
2) «Чи має рацію поет?»
— Кумо, ти до нас?
— До вас, до вас. До вас, до вас! До води скакаю, ловити хочу.
— А кого, кого, кумо?
— Рака, коропа й сома.
— Як піймаєш, чи даси нам?
— Як не дати? Звичайно, дам!
* * *
— З базару додому, дорога подружко!
— А що ти купила?
— Усього потрошку: купила квапусти, квасолі і квартоплі.
В. Орлів
По горизонталі:
1. У шкірі багато слизових… (залоз).
2. Передній відділ тіла. (Голова)
4. Парні органи руху. (Кінцівки)
7. Відділ задньої кінцівки. (Гомілка)
8. На задніх кінцівках між пальцями у земноводних є… (пере­тинки).
9. Відділ тіла. (Тулуб)
10. Відділ задньої кінцівки. (Стопа)
11. Кінцівки мають… (пальці).
По вертикалі:
3. Відділ передньої кінцівки. (Кисть)
5. Відділ задньої кінцівки. (Стегно)
6. Відділ передньої кінцівки. (Передпліччя)
8. Відділ передньої кінцівки. (Плече)
8
10
По горизонталі:
1. Душить жадібних. (Жаба)
2. Змієподібна, кінцівки розташовані далеко одна от одної. (Ам­фіума)
3. За легендами, не горить. (Саламандра)
4. Не риба й не змія. (Рибозмія)
5. Її личинка — аксолотль. (Амбістома)
6. Дуже важке ім’я. (Тритон)
7. Маскується під медузу. (Філомедуза)
По вертикалі:
8. Маскується під шар шкіри — дерму. (Ринодерма)
9. Мова амфібії. (Квакша)
Складіть назву земноводних.
11

Вода
1. Кінцівки пристосовані до руху на суходолі.
2. Є барабанна перетинка перед се­реднім вухом.
3. Ніздрі сполучаються з ротовою порожниною.
4. Слиз захищає шкіру від переси­хання, бактерій
1. Плавальні перетинки між паль­цями задніх кінцівок.
2. Очі й ніздрі розташовані на голові.
3. Шкіра вкрита слизом, багата на шкірні залози
У разі запалення у мигдалинах можна дихати на ставкову жабу, тримаючи її в руці. (Це давній народний засіб)
VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати матеріал підручника, скласти сенкан на тему «Амфібії».
Додаткові завдання.
Паразитичні плоскі черви роду Rіbeіroa починають свій жит­тєвий шлях усередині равликів, де розвиваються до другої стадії, залишають тіло й намагаються заразити риб або жаб. Проникаючи в пуголовки, паразит виробляє особливі речовини, які впливають на ріст кінцівок, через що дорослі земноводні виростають із набо­ром додаткових лап. Це зменшує їхні швидкість і витривалість, роблячи більш легкою здобиччю для фінального хазяїна парази­та — птаха або ссавця. В їхньому кишечнику Rіbeіroіa утворює яйця, які разом із калом можуть бути знову з’їдені равликом.


2. Де можна спробувати напій із живої жаби?
У Перу є багато кафе, де можна спробувати спеціальний напій із жаб. Один із рецептів його приготування полягає в змішуванні в блендері живої жаби з бобовою юшкою, медом, соком алое й ко­ренем рослини маку. Вважають, що цей напій допомагає від різних хвороб, таких як астма або бронхіт, а також посилює потенцію.
Парадоксальні жаби, які мешкають у Південній Америці, ма­ють звичайні розміри тіла — близько 6 см завдовжки. Однак їхні пуголовки досягають у довжину 25 см, а потім зменшуються, роз­виваючись у дорослу особину.
Деякі земноводні в посушливих районах здатні самі виробляти рідину у вигляді роси. Наприклад, кораловолапа литорія — жаба, що мешкає в Австралії,— може вибиратися вночі з теплого укрит­тя назовні. Там вона охолоджується, а потім повертається назад, після чого на її тілі утворюється конденсат, який жаба всмоктує всією поверхнею шкіри.
Жаба Rheobatrachus sіlus, що жила в Австралії й уважається вимерлою з 1980-х років, відрізнялася унікальним методом вино­шування потомства. Після відкладання яєць і запліднення їх сам­цем самиця заковтує яйця у свій шлунок. Оточуюча їх речовина простагландин заважає виробленню шлункового соку, тому під час виношування шлунок не виконує свою основну функцію. Коли підходить термін, жаба просто випльовує пуголовків.
У яйця, що відкладають саламандри, проникають зелені водо­рості. Вони постачают до ембріону кисень, а замість одержують азот від відходів ембріона. Нещодавно було виявлено, що такий симбіоз передається у спадщину, тому що ДНК водоростей містить­ся безпосередньо в репродуктивних органах дорослих саламандр.
Жаби здатні видаляти сторонні предмети зі свого тіла через сечовий міхур. Це відкриття було зроблене австралійськими вче­ними випадково. У ході експериментів вони вживлювали в тіла жаб передавачі. Через кілька тижнів жаб виловили й виявили, що більша частина пристроїв перемістилася в сечові міхури. Вияви­лося, що з появою стороннього предмета до нього починають про­ростати м’які тканини, які поступово обволікають предмет і втя­гують у міхур.



УРОК 26 Рептилії . Особливості процесів життєдіяльності й поведінки плазунів
Мета: дати загальну характеристику рептиліям розглянути особливості рептилій; розвивати вміння визначати при­стосування до середовища існування, показати складність будови плазунів порівняно з земноводними, розвивати логічне та критичне мислення, , культуру спілкування, виховувати бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати:
учні:
·                    аналізують особливості рептилій;
·                    пояснюють пристосування до середовища існування.
Основні поняття й терміни: отруйні залози, яйцеживонародження; рого­ві покриви, регенерація, автотомія.
Обладнання: таблиці, муляжі рептилій, фото, малюнки, фрагменти відео­фільмів.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Структура уроку, основний зміст та методи роботи.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. «Мозковий штурм»
1) Значення амфібій у природі.
2) Чому деякі види тварин людина називає «амфібіями»?
3) Чому люди поставили пам’ятники жабам?
2. «Вірю — не вірю» (народна мудрість)
1. Скільки води не пити, а жабі волом не бути.
 2. Не бий із гар­мати по жабі.
3. Де птахів не має, там і жаби за солов’їв сходять.
4. Не страшні жабі гармати.
5. Не бувати бичком жабі.
6. У своєму болоті й жаба співає.
 7. Жаба й та хоче, щоб її болото найбіль­шим було.
-          Разом із жабою в будинок входить успіх.
-          Жаба, що вискочила на дорогу перед подорожанином, обіцяє невдачу.
-          Якщо жаби по­чинають восени ховатися глибоко у воду, то це може передвіщати швидке настання холодної осені.
-          Якщо жаби в болоті й річці силь­но кумкають — до дощу.
-          Жаби навесні починають кумкати тільки після першого грому; навіть якщо його й не було чутно людям, жаби без грому не закумкають.
-          У людини не будуть потіти руки, якщо вона часто й подовгу буде тримати в руках жабу.
-           Якщо вбити жабу, то дощ піде.
-          Жаби кумкають до сильної негоди.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повідомлення учнів.
Ці тварини в одних викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають іх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми , а інші запевняють, що вони злі та підступні. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни. Послухайте про одну зних. «Цю тварину народ наділив магічними якостями посланця з підземного світу. Вона – охоронниця підземних скарбів. Вважають, що в них виходять на землю душі покійних, аби подивитися на життя. Тому цих істот забороняється убивати . Сонце не повинне бачити цю тварину убитою, тому її слід закопувати в землю. Водночас вона має лікувальні властивості: від головного болю рекомендували саджати тварину в капелюх і надягати на голову. Коли вперше навесні побачиш її , слід перетягнути її через пояс, кинувши його на землю , тоді цей пояс набуває властивостей лікувати поперек»
-          Що це за тварина?
-          До якої групи хребетних тварин вона належить?
Повідомлення теми та мети уроку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.1 Характерні ознаки рептилій.
1) Середовище існування — суходіл, деякі вторинноводні.
2) Холоднокровні.
4) Кінцівки розташовані під тулубом (у деяких кінцівки відсутні).
5) Шкіра суха, вкрита роговими лусками або щитками.
·                    Шия.
·                    Кінцівки з кігтями.
·                    Суха шкіра з роговим шаром.
·                    Третя повіка на очах.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. «Мозковий штурм»
1) Чому в казках плазуни дуже мудрі?
2) У разі небезпечних ситуацій ящірки обламують хвіст (авто­томія). Пригадайте, як у казках трансформувалося це явище. (Триголовий Змій Горинич)
2. «Дослідники»
(Кооперативно-групова робота, одна група — одна система ор­ганів)
·                    Які особливості систем органів?
3. «Вільний мікрофон»
1) Розвиток якої системи органів пов’язаний із сухою шкірою?
2) Чому плазуни можуть рухати головою?
3) Чому ящірки малоактивні в холодну погоду?
По горизонталі:
1. Передній відділ тіла. (Голова)
3. Задній відділ тіла. (Хвіст)
4. Органи руху. (Кінцівки)
7. Тіло плазунів вкрито роговими… (лусками).
8. Зміна шкіри. (Линяння)
9. Відділ тіла. (Тулуб)
10. Шкіра плазунів на дотик… (суха).
11. Рогові луски дозволяють… (зберегти воду).
12. Черепахи мають щільний… (панцир).
По вертикалі:
5. Кінцівки розташовані з боків… (тулуба).
6. Відділ тіла «поряд» із головою. (Шия)
Описание: D:\Биология 7\12.png
1) Стала температура тіла.
2) Нестала температура тіла.
3) Постійно два середовища існування.
4) Шкіра волога.
5) Шкіра суха.
6) Шкіра вкрита лускою.
7) Середовище існування — суходіл, деякі вторинноводні.
Ключ: 2, 5, 6, 7, 8
7. «Ерудити»
·                    Відгадайте загадки.
Чорну гадюку візьму я в руку — вона не вкусить. (В’юн)
Вона животик жовтий має,
Ще й чорну краватку одягає.
Пташина жвава і маленька,
Співає дзвінко, веселенько, —
Той спів узимку кожен чує,
Шматочок сальця їй смакує.
Що ж це за пташка невеличка?
Вертоліт такий маленький
Сів на квітку золотеньку,
Усміхнулася кульбабка:
Завітала в гості…
Яка у нашім лісі є
Відстала учениця!
Вона усе життя своє
Співати в півня вчиться.
Вчить його пісеньку вона,
Все зубрить рано й пізно,
Але чомусь і досі зна
Лиш половину пісні.
Люблю причаїтись, на сонці погрітись, од людей сховатися, а люди самі бояться. (Гадюка)
6) Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,
Як батіг довге, та зовсім не б’ється.
Людей боїться, молоко вживає,
В лісі їх багато, це кожен знає.
7) Без рук, без верстата
Вміє добре ткати.
А коли натче —
Здобич не втече.
Хто тче без верстата і без рук? (Павук)
В’ється стрічка невеличка,
Де пісочок, де травичка.
Ви її не зачіпайте,
Стороною оминайте.
Вісім лапок працьовитих
Вміють сіточку зробити,
Та на мушок полювати.
Він не ходить, а задкує,
Рибка з нього, знай, кепкує.
Має клешні той дивак.
Здогадалися? Це…
(рак)
Шелестячи сухою травою,
Проповзає батіг живий.
Піднявся, засичав:
Підходь, хто страху на мав.
Подивися у віконце —
Там літає мошка.
З’їсть її жаба —
От і сите черевце.
Але на ту жабу
Теж є мисливець.
Дрібну звірушку
Миттю він проковтне.
В’юнкий, слизький, гнучкий,
Не змія, але все ж,
Хоч не отрутний,
Ти його не чіпай.
Він повзе уздовж цих калюж.
Не лякайся, це…
В’ється довга мотузка, на кінці її — голівка. (Змія)
Довга — так не нитка,
Зла — так не відьма,
Чорний — так не ворон.
Не коваль, а з кліщами.
Довгі вуса, плоский хвіст,
Хоч і дивиться вперед,
Сам задкує в очерет.
В морі плаваю на дні,
Там спокійніше мені,
Як желе мої боки:
І прозорі, і м’які.
Якщо зловиш мене ти,
Можу руку обпекти!
У рот їй палець не клади,
Дивись, за борт ти не впади,
Адже ця риба в один мах
Візьме і з’їсть тебе.
Ось так!
Великий, з вусами, під мостом
Перед грозою б’є хвостом.
(Сом)
Зустрічі з нею ніхто не рад:
З’їдає риба все підряд,
А якщо вода холодна —
То хижачка не голодна.
(Акула)
Пір’я є, та не літає, ніг немає, а не здоженеш.
Які тварини можуть бути гостями одна в одної?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Опрацювати §28 в підручнику. Індивідуальне завдання ст. 124 підручника «Навчаємося пізнавати». Виконати відповідний урок в зошитах з друкованою основою.









                                    Календарні плани біологія 7 клас
№п/п
уроку
Тема уроку
Практичні роботи
Лабор.дослідження
Міні-проекти
Дата проведення уроку
4
Вступ



1
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.


2
Особливості живлення  тварин. Основні процеси життєдіяльності тварин



3



4
Органи і системи органів тварин.


26+5р
Тема 1. Різноманітність тварин



5
Поняття про класифікацію тварин.



6
Загальна характеристика й розмаїтість багатоклітинних тварин


7
Міні-проект
Як утворюються коралові острови?


8
Лабораторні дослідження :
зовнішньої  будови та  руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);



9


10
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання


11


12


13


14
Загальна характеристика класу Комахи


15

Практична робота:
1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.


16
Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті людини


17
Лабораторні дослідження :
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.


18
Класи Черевоногі та Двостулкові молюски

Міні-роект
Як утворюються перлини?


19



20
Паразитичні безхребетні тварини.


21
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання


22
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби



23


24


25


26


27
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів


28
Загальна характеристика класу Птахи Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів


29


30
Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини


31

Практичні роботи:
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних у птахів. 


32
Узагальнення вивченого
Контрольна робота №1


33


34

Практична робота3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.                                                                                                                      

35
Представлення міні-проектів
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.
Тварини рекордсмени.


16+1р
Тема 2.  Процеси життєдіяльності тварин


36
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і  травлення.


37
Різноманітність травних систем.


38
Дихання та газообмін у тварин. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.



39
Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та функції.


40
Транспорт речовин  у тварин.   Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції


41
.

Практичні роботи:
4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин

42
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.



43
Узагальнення вивченого


44
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин


45
.

5.Порівняння будови скелетів хребетних тварин.


46
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.   

Лабораторні дослідження:
особливостей покривів тіла тварин;


47
Органи чуття їх значення.

Міні-проекти
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.

48
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.



49

Практична робота 6.Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях

50
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.



51
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.

Лабораторні дослідження:
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).


52
Узагальнення вивченого


10
Тема 3. Поведінка тварин



53
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин (вид   визначається учителем).



54
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.



55
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна.


56
 Соціальна поведінка тварин
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.


57

Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).


58
Представлення міні-проектів
Міні-проект (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.


59
Комунікація тварин.
Міні-проект (за вибором):

Як спілкуються тварини.


60
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
Міні-проект (за вибором):

Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.


61
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
 



62
Узагальнення вивченого


6
Тема 4. Організми і середовище існування



63
 Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. 



64
Ланцюги живлення і потік енергії.



65
Взаємозв’язок анцюги живлення та потік енергії.організми.х рибз зовнішнього середовища компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. 


66

Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.



67
Природоохоронні території.
Червона книга України.



68
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.


2
Узагальнення


69
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої  природи



70
Контрольна робота№2



Немає коментарів:

Дописати коментар